CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Sunday 11 December 2011

Ayam Masak Lemak Cili Padi

Assalamualaikum..

Hari ni nak share resipi yang aku masak untuk lunch tengah hari ni..baru pas masak ni panas-panas lagi ni..dok tak dok rajin pulak ari ni nak masak. Ter pikiaq nak makan menda pedas, so wat la Ayam Masak Lemak Cili Padi, resipi yang dah banyak kali jugak la dicuba..amik kat myresipi.com. Sebelum ni dok cuba tak pedas. Dalam resipi dia suruh buboh 20 tangkai cili padi..maybe aku punya cili pedas kot sebab aku guna cili padi hijau yang biasa. lagi sekali aku buat, aku beli cili padi yang kecik-kecik tu..buboh dalam segengggam..nah amik hang! hahaha..pedas sampai menangih-nangih..=D


Mungkin rupanya tak lah menarik cam orang len wat..tapi rasa nya..fuhhhh..terangkat! Nak2 lagi bila dah tambah cili padi segenggam..! Aku cam tak besa la panggil cili padi..cam pelik..biasa dok panggil cili api..kuikuikui..=P

Ni resipi nya kalo nak cuba..

Bahan-bahan:

1 ekor ayam ( ikut la nak potong bpa pon )
1 liter santan ( aku guna kotak ja, 500gm + 500ml air )
3 biji tomato
1 batang serai - dititik/diketuk
1 helai daun kunyit - kerat empat/ikut suka
Garam dan perasa
Minyak untuk menumis

Bahan untuk kisar:

10 tangkai cili padi merah
10 tangkai cili padi hijau ( aku guna segenggam )
3 biji bawang besar
1 biji bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup ( guna serbuk kunyit je, sbb takde stok )

Cara memasak:

1. Basuh ayam, gaulkan dengan sedikit garam & serbuk kunyit. Goreng ayam sehingga 3/4 masak. Ketepikan.
2. Panaskan minyak, masuk serai daun kunyit dan bahan yang telah dikisar. Tumis sehingga naik bau dan pecah minyak.
3. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi. Gaul rata.
4. Masukkan garam dan perasa.
5.. Kemudian masukkan santan, kecilkan api sedikit dan gaul sehingga rata. Biarkan santan meresap masuk ke dalam ayam dan mendidih. Kacau selalu supaya tak pecah minyak.
6. Bila kuah dan mendidih dan meresap ke dalam ayam, masukkan tomato, tutup api biarkan tomato lembut untuk 5 minit.
7. Siap untuk dihidang dan makan bersama nasi putih.

Kalo ada sambal belacan ni lagi sedap ni.. nyum nyum.. kalo guna cili api segenggam, mmg pedas, so alo hang pa x tahan pedas, ikut je la resipi asal naaa...

Ni yang dalam kuali lagi.. tunggu mendidih..

Haaa..apa lagi..cuba jangan tak cuba ya..!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...